Астрономічна освіта в Україні
Астрономічна освіта в Україні має дуже давні традиції — елементи народної астрономії передавали на українських землях усно через покоління з незапам’ятних часів.
Систематичне викладання астрономії в Україні вперше (близько 1577 р.) розпочали в школі, що працювала при Острозькому науково-культурному центрі. Астрономія разом з музикою, арифметикою і геометрією тоді входила до квадривіуму — переліку навчальних предметів, які складали підвищений курс освіти в середньовічній школі.
Астрономію викладали також в Львівській братській школі, заснованій в 1585—1586 рр., але найвищого розквіту досягло її вивчення в Києво-Могилянській колегії (1632 р.). За прикладом цієї освітньої установи в тодішній Україні виникли й інші схожі навчальні заклади.
Астрономію, як окремий навчальний предмет, культивували в царській Росії, до складу якої входила частина українських земель, а також в Радянському Союзі.
Нині в Україні астрономію вивчають у вищих навчальних закладах, середній школі, а її окремі елементи й у дошкільних навчальних закладах.
Кафедри астрономії класичних університетів
Кафедру астрономії і фізики космосу Київського національного університету імені Тараса Шевченка створено в 1834 р. (як кафедру астрономії) — з дня заснування Київського університету імені Святого Володимира. Основне призначення кафедри (як і всіх аналогічних кафедр в інших університетах) полягає у ґрунтовній підготовці висококваліфікованих спеціалістів у різноманітних галузях астрономії й фізики космосу.
Перейти на сайт кафедри астрономії і фізики космосу Київського національного університету імені Тараса Шевченка
Кафедру астрофізики фізичного факультету Львівського національного університету імені Івана Франка відновлено в 1996 р., а час її заснування (як кафедра астрономії) — друга половина XIX ст.
Перейти на сайт кафедри астрофізики фізичного факультету Львівського національного університету імені Івана Франка
Кафедру астрономії Одеського національного університету імені І.І. Мечникова засновано в 1865 р. Докладно про історію кафедри йдеться в статті Валентина Каретникова «Історія кафедри астрономії».
Перейти на неофіційний сайт кафедри астрономії Одеського національного університету імені І.І. Мечникова
Кафедру астрономії Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна створено в 1824 р. — це перша така кафедра в Україні. З 2013 р. вона має назву «Кафедра астрономії та космічної інформатики». Її історія докладно висвітлена в книзі «200 лет астрономии в Харьковском университете».
Сторінка кафедри астрономії Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна на сайті НДІ астрономії
Підготовка вчителів астрономії у педагогічних університетах
Жоден педагогічний університет в Україні, як і раніше педагогічні інститути, на готує фахівців з спеціальності «учитель астрономії». Зазвичай це учитель «фізики і астрономії», чи «фізики, астрономії та інформатики». Це пов’язано з тим, що шкільний курс астрономії дуже малий за обсягом навчальних годин.
З майже тридцяти українських педагогічних вузів лише п’ять мають відносно давні традиції з підготовки вчителя до викладання астрономії в школі:
У Національному педагогічному університеті (НПУ) імені М.П. Драгоманова підготовку вчителів астрономії здійснює фізико-математичний факультет. У його складі є дві кафедри (експериментальної і теоретичної фізики та астрономії, теорії та методики навчання фізики та астрономії), які виконують це завдання. НПУ імені М.П. Драгоманова має навчальну астрономічну обсерваторію, де встановлено 150-мм рефрактор, виготовлений фірмою «Карл Цейс»).
Миколаївський національний університет імені В.О.Сухомлинського здійснює підготовку вчителів фізики, астрономії на механіко-математичному факультеті силами кафедри фізики та навчально-наукового комплексу «Астрономічна обсерваторія ім. Н.Д. Каліненкова».
Херсонський державний університет на факультеті фізики, математики та інформатики зусиллями кафедри фізики та методики її навчання готує не лише науковців фізиків для роботи у науково-дослідних, академічних та галузевих установах, але також вчителів і викладачів фізики, астрономії та інформатики. Університет має Астрономічну обсерваторію, де проходять лекційні, практичні, лабораторні заняття з астрономії. В ній також відбуваються оглядові лекції з астрономії та вечірні спостереження для студентів університету й учнів загальноосвітніх навчальних закладів міста Херсона та області.
Чернігівський національний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка готує вчителів фізики і астрономії на фізико-математичному факультеті силами кафедри фізики та астрономії. Університет має обсерваторію та планетарій і використовує їх не лише з метою навчання студентів, але й для проведення лекцій та астрономічних спостережень за участю учнів шкіл міста Чернігова.
Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини готує вчителів фізики та астрономії на факультеті фізики, математики та інформатики силами кафедри фізики і астрономії та методики їх викладання. На початку 2000-х років було створено навчально-методичний центр «Планетарій», який став першим планетарієм, збудованим у вищому навчальному закладі України за роки її незалежності.
Деякі інші педагогічні вузи, що готують учителів астрономії:
- Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського в Інституті математики, фізики і технологічної освіти готує силами кафедри фізики і методики навчання фізики, астрономії вчителів фізики та астрономії.
- Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка на базі Інституту фізики, математики, економіки та інноваційних технологій готує за спеціальностями «фізика та математика» або «фізика та інформатика» кваліфікованих вчителів фізики, математики та астрономії; вчителів фізики, інформатики та астрономії; вчителів фізики, біології та астрономії; вчителів фізики, хімії та астрономії.
- Житомирський державний університет імені Івана Франка на фізико-математичному факультеті готує викладачів фізики та астрономії за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра. Факультет має Астрономічний науково-дослідний центр в складі якого спеціалізована лекційна аудиторія, астрономічна лабораторія, планетарій та телескопічна лабораторія.
- Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка на фізико-математичному факультеті здійснює підготовку за спеціальністю 7.04020301 фізика, освітньо-кваліфікаційний рівень — спеціаліст, кваліфікація — вчитель фізики та астрономії).
- Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка на фізико-математичному факультет силами кафедри фізики та методики її викладання готує вчителів фізики, інформатики та астрономії старшої школи за спеціальністю 7.04020301 Фізика.
- Криворізький педагогічний інститут, що входить до складу Криворізького національного університету, готує на фізико-математичному факультеті за спеціальністю «фізика» викладачів фізики та астрономії.
- Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка на фізико-математичному факультеті силами кафедри фізики та методики її викладання здійснює підготовку вчителів фізики та астрономії за освiтньо-квалiфiкацiйним рiвнем «спеціаліст».
- Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького (Навчально-науковий інститут фізики, математики та комп’ютерно-інформаційних систем здійснює підготовку за спеціальністю 7.04020301 фізика, освітньо-кваліфікаційний рівень — спеціаліст, кваліфікація — вчитель фізики та астрономії).
Шкільна астрономічна освіта
Протягом 1991—2000 рр. у середній школі України астрономію, як окремий навчальний предмет, не викладали. Його відновили в Типовому навчальному плані загальноосвітніх навчальних закладів на 2001/2002 роки (наказ МОН № 342 від 25.04.2001) в обсязі 0,5 навчальних годин в загальноосвітніх і технологічних класах, а в природничо-математичних класах — 1 год. Про перепитії повернення астрономії в середню школу йдеться в статті Івана Крячка «Курс астрономії в загальноосвітніх навчальних закладах: проблеми впровадження».
За півтора десятка років у шкільній астрономічній освіті відбулося багато різних подій. Про окремі з них (підручники, посібники, астрономічні олімпіади тощо) інформацію вміщує сайт «Астроосвіта».
У зв’язку з поверненням до ідеї 12-річної середньої школи та профільної освіти у старших класах, курс астрономії, як окремий навчальний предмет, не передбачений. Яким буде вихід з цієї колізії — буде зрозуміло найближчим часом.
Дошкільне навчання астрономії
Базовий компонент дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти України) має освітню лінію «Дитина у природному довкіллі», зміст якої містить доступні дитині дошкільного віку уявлення про природу планети Земля та Всесвіт.
У загальних положеннях Базового компоненту дошкільної освіти сказано, що він «... передбачає засвоєння її змісту, як завершеного етапу, розрахованого на весь період дошкільного дитинства, сформованість мінімально достатнього та необхідного рівня освітніх компетенцій дитини перших 6 (7) років життя, що забезпечує її повноцінний психофізичний та особистісний розвиток і психологічну готовність до навчання у школі. Визначені Базовим компонентом дошкільної освіти вимоги до обсягу необхідної інформації, життєво важливих умінь і навичок, системи ціннісних ставлень до світу та самої себе є обов’язковими для виконання всіма учасниками освітнього процесу в дошкільних закладах, незалежно від їх підпорядкування, типу і форм власності».