Нейтрино зіграли величезну роль в еволюції Всесвіту

03 грудня 2020

Часто кажуть, що ми ще не виявили частинок темної матерії. Це не зовсім так. Ми не виявили частинок, носіїв холодної темної матерії, але виявили нейтрино. Ці частинки мають масу, але не сильно взаємодіють зі світлом, тому вони є формою темної матерії. Хоча нейтрино не розкривають загадку темної матерії, однак їхня роль у будові та еволюції нашого всесвіту є суттєвою.

Нові дані від «Габбла» дали змогу пояснити відсутність темної матерії

26 листопада 2020

Нові дані, отримані за допомогою Космічного телескопа імені Габбла, надають додаткові докази руйнування галактики NGC 1052-DF4 внаслідок припливів. Цей результат пояснює попередній висновок, що цій галактиці бракує більшої частини темної матерії. Вивчивши розподіл світла та кулястих зоряних скупчень галактики, астрономи дійшли висновку, що сила тяжіння сусідньої галактики NGC 1035 позбавила NGC 1052-DF4 темної матерії і зараз розриває цю галактику на частини.

news 28 10 20 1v

Мізерний вплив сонячного світла може спрямувати навколоземний астероїд Апофіс до Землі в 2068 році. . . Але шанси на зіткнення є невеликими.

Навколоземний астероїд 99942 Апофіс, врешті-решт, може впасти на нашу планету в квітні 2068 року. Вперше за всю історію астрономи виміряли, як орбіта астероїда повільно змінюється. Беручи до уваги цей негравітаційний ефект, «сценарій впливу на 2068 рік потрібно переглянути ще раз», — заявив керівник групи науковців Девід Толен (David Tholen)з Гавайського університету на онлайн-засіданні Відділу планетних наук Американського астрономічного товариства 26 жовтня 2020 р.

Апофіс виявили в 2004 році. Спочатку здавалося, що скеля завширшки 235 метрів може врізатися в Землю 13 квітня 2029 року, а може, в квітні 2036 року. Точніші спостереження згодом показали, що в обох випадках шанс реального удару дорівнює нулю, хоча проходження Апофісу повз Землю в 2029 році буде на відстані орбіт геостаціонарних супутників — його буде видно неозброєним оком з Європи та Африки як цятку, що швидко рухається.

news 28 10 20 2vАстероїд Апофіс 9 січня 2013 року пройшов на відстані майже 14,5 мільйонів км від Землі. Наступного разу (2029 р.) він пройде набагато ближче. Докладні дані про Апофіс та його орбіту на сайті https://ssd.jpl.nasa.gov.

Зважаючи на поточну невизначеність орбіти астероїда та враховуючи лише гравітацію, астрономи підрахували, що пізніші в цьому столітті проходження Апофіса також будуть безпечними. Однак у 2015 році Девід Вокрухлічі (David Vokrouhlický) з Карлового університету у Празі та його колеги передбачили, що орбіта Апофіса має зазнавати крихітних змін через ефект Ярковського (Yarkovsky effect). Такий вплив, можливо, призведе до зіткнення в 2068 році.

Ефект Ярковського — це слабка сила, яка діє на маленьке тіло, що обертається, спричинена асиметричним нагріванням. Тепер Толен та його колеги виміряли силу цього ефекту на Апофіс, здійснивши надзвичайно точні позиційні спостереження астероїда, використовуючи японський 8,3-метровий телескоп «Субару» (Subaru) на Мауна-Кеа (Гаваї). Їх результати вказують на те, що велика напів-вісь орбіти астероїда зменшується на 170 метрів на рік — це дуже добре узгоджується з прогнозом Вокрухлічкого.

Насправді шанс (нині приблизно 1 до 150 000) зіткнення в квітні 2068 року, тобто трохи більше, ніж через 47 років, невеликий. «Надзвичайно важливо розуміти, що перестороги про можливість зіткнення сильно відрізняються від прогнозів зіткнення», — сказав Стівен Чеслі (Steven Chesley) з Лабораторії реактивного руху (Jet Propulsion Laboratory, JPL) NASA. Хоча, додає він, «те, що деякі [можливі сценарії зіткнення] не реалізувалися в минулому, не означає, що вони не трапляться в майбутньому».

Багато що залежить від «відстані недольоту» Апофіса у квітні 2029 року та точного встановлення, як (наскільки) гравітація Землі відхиляє його орбіту. «Точно і критично вивчаючи зустріч 2029 року, — сказав Толен, — буде легше передбачити майбутні сценарії зіткнення».

За інф. з сайту https://skyandtelescope.org підготував Іван Крячко