Астрономічна освіта в світі
Астрономічна освіта, як засіб передачі знання від старшого покоління до молодшого, існує відтоді, коли люди стали використовувати з’ясовані зі спостережень закономірності астрономічних явищ для облаштування свого життя. Оскільки окрім суто практичних речей (тривалість доби, пір року, орієнтування тощо), які допитлива людина отримала завдяки пізнанню зоряного неба, вона пов’язала з ним і свій духовний світ, то виникли міфи і легенди, культи і вірування про неймовірно прекрасний світ неба, названий значно пізніше стародавніми греками Космосом.
Після виникнення писемності астрономічні знання стали не лише передавати в усній формі від учителя до учня, але й фіксувати на глиняних табличках (шумери), папірусі (стародавні єгиптяни), пергаменті (араби) і, зрештою, папері (спершу в Китаї, а потім і в Європі та загалом у світі). Ця давня астрономічна інформація дійшла до наших днів і є свідченням тому, що народи світу завжди надавали великого значення астрономічним знанням.
У середні віки астрономію, як навчальний предмет, викладали в школах й університетах. Вона належала до вільних мистецтв (разом з арифметикою, геометрією й музикою становила квадривіум).
Нині важко уявити всі рівні освіти (початкову, середню і вищу) без астрономії. Хоча, як окремий навчальний предмет, астрономію викладають у не багатьох країнах світу й далеко не у всіх теперішніх університетах. Але астрономія у вигляді окремих модулів входить до шкільних курсів природознавства (Science), у багатьох країнах в системі середньої освіти є окремий факультативний курс астрономії або як навчальний предмет за вибором.
Велика частка астрономічної освіти у багатьох країнах світу зосереджена у спеціальних навчальних центрах, що пов’язані з професійними астрономічними установами. Такі центри виконують освітні функції, а також надають різноманітну допомогу навчальним закладам в організації навчального процесу з астрономії. Прикладом є Haus Der Astronomie («Будинок астрономії»), що міститься на території студентського містечка Інституту астрономії імені Макса Планка в Гейдельберзі (Німеччина).

Будинок астрономії (Haus Der Astronomie) в Гейдельберзі (Німеччина). Фото з сайту www.haus-der-astronomie.de.
Багато змін в освітній процес загалом і у процес вивчення астрономії зокрема вніс розвиток комп’ютерної техніки, а надто Інтернет. Тепер майже будь-хто, кого цікавить астрономія, може самостійно здобути астрономічні знання, користуючись різноманітними спеціалізованим сервісами чи добираючи з мережі інтернет навчальні астрономічні матеріали згідно з власними потребами.
Такі навчальні мережеві сервіси і матеріали створюють як окремі вчителі й викладачі астрономії, так і різні організації, зацікавленні в поширенні астрономічних знань (спектр таких організацій дуже широкий: від університетів і астрономічних добровільних об’єднань до комерційних структур).
Нижче подано адреси найвідоміших світових Інтернет-ресурсів, що орієнтовані на астрономічну освіту. Цей перелік періодично буде доповнюватися.
ASTROEDU — платформа з відкритим доступом для вчителів по всьому світу, створена Міжнародним астрономічним союзом. Мета ресурсу — виявляти, оглядати й поширювати науково достовірні астрономічні матеріали навчального характеру для використання в освітній діяльності.

Вигляд частини головної сторінки сайту освітньої платформи ASTROEDU. Фото з сайту http://astroedu.iau.org.
Розділи сайту NASA (National Aeronautics and Space Administration, Національне управління з аеронавтики і дослідження космічного простору США) для освіти. NASA розробляє і втілює різні освітні програми з метою підвищення обізнаності громадськості про наукові цілі й завдання агентства. Оскільки NASA спорядило багато космічних телескопів і зондів для дослідження Всесвіту, то воно має у своєму розпорядженні неоціненний матеріал, який можна з успіхом використати для цілей астрономічної освіти (головно це астрономічні зображення, відеофільми, анімація).

Розділи сайту NASA, присвячені темі освіти. Фото з сайту www.nasa.gov.
Цифровий архів HEASARC (The High Energy Astrophysics Science Archive Research Center) створено з метою зберігання спостережних астрономічних даних, отриманих космічними місіями в ультрафіолетовому й рентгенівському випромінюванні та гамма-променях. Він містить також багато навчальних матеріалів, що можуть стати в нагоді вчителям, учням (різного віку) і студентам. Матеріали, звісно, присвячені астрономії високих енергій, але оскільки в цю категорію потрапляють багато цікавих астрономічних об’єктів і явищ (наприклад, чорні діри, спалахи наднових зір тощо), то в архіві HEASARC є багато корисного для астрономічної освіти.

Вигляд частини сторінки сайту цифрового архіву HEASARC. Фото з сайту https://heasarc.gsfc.nasa.gov.
The COSMOS portal (портал КОСМОС) — експериментальна лабораторія для студентів і викладачів у галузі астрономії та фізики високих енергій, що має доступ до мережі роботизованих телескопів і основних експериментів ЦЕРН, ATLAS і CMS. Портал об’єднує навчальні ресурси (наприклад, плани уроків, учнівські проекти, анімацію тощо), інтерактивні й віртуальні експерименти й онлайн-лабораторії. Портал дозволяє використовувати спеціальне середовище для створення й поширення навчальних матеріалів й освітніх проектів.

Вигляд частини сторінки порталу COSMOS. Фото з сайту http://portal.discoverthecosmos.eu.
Проект GLORIA («GLObal Robotic-telescopes Intelligent Array», Глобальний інтелектуальний масив телескопів-роботів) дає змогу виконувати астрономічні спостереження з навчальною метою в режимі віддаленого доступу. На сайті проекту містяться також раніше отримані спостережні дані, які вчитель може використати у процесі викладання астрономії.

Вигляд частини сторінки сайту проекту GLORIA. Фото з сайту http://gloria-project.eu.
Національна оптична астрономічна обсерваторія (National Optical Astronomy Observatory, NOAO) США в рамках реалізації стратегічного плану з освіти та зв’язків з громадськістю на своєму сайті на сторінці Education & Public Engagement вміщує низку посилань на цікаві проекти, пов’язані з астрономічною освітою.

Вигляд сторінки Education & Public Engagement сайту Національної оптичної астрономічної обсерваторії. Фото з сайту www.noao.edu.
Цікаві навчальні інтерактивні моделі з різних тем розробила творча група з астрономічної освіти в університеті Небраски-Лінкольна (США). На сайті The Nebraska Astronomy Applet Project вміщено півтори десятки моделей і подано інструкції для роботи з ними. Хоча моделі розраховано на студентів-астрономів, але деякі з них можна використати й у процесі навчання астрономії в середній школі.

На світлині показано вигляд сторінки сайту The Nebraska Astronomy Applet Project з симулятором фаз Місяця. Фото з сайту http://astro.unl.edu.
Нині на YouTube (Ютюб) можна знайти безліч відеороликів астрономічного змісту різної якості як змістом, так і художнім виконанням. Для цілей астрономічної освіти краще використовувати навчальні фільми, створені фахівцями-освітянами чи професійними астрономами. Одним із джерел таких фільмів є сайт британського наукового товариства «Інституту фізики» (Institute of Physics, IOP), що на сторінці Teaching astronomy and space videos вміщує адреси навчальних фільмів і демонстрацій з астрономії.

Вигляд частини сторінки Teaching astronomy and space videos сайту Institute of Physics. Фото з сайту www.iop.org.
Серед великої кількості інтернет-ресурсів, створених для навчання астрономії, особливе місце нині посідає сайт «Teach Astronomy» («Вивчати астрономію»), створений британським астрономом і педагогом Крістофером Імпі (Chris Impey). Особливість сайту полягає в тому, що він поєднує відомі великі ресурси астрономічного змісту (статті з Вікіпедії, світлини з «Астрономічної картинки дня» (Astronomy Picture of the Day) й «AstroPix», астрономічні новини від «Science Daily» та деякі ін.) через доволі цікавий візуальний інтерфейс під назвою Wikimap.

Вигляд головної сторінки сайту Teach Astronomy. Фото з сайту www.teachastronomy.com.