Астрономи, можливо, знайшли сліди найдавніших зір Всесвіту

30 вересня 2022

Спостереження віддаленого квазара, виконані в обсерваторії Gemini («Близнюки»), вказують на зорю найпершого покоління, яка загинула внаслідок вибуху «супер наднової».

Можливо, астрономи виявили стародавні хімічні рештки перших зір, які колись освітили Всесвіт. Використавши інноваційний аналіз спектра далекого квазара, який спостерігали за допомогою 8,1-метрового телескопа Gemini North («Близнюк-Півнвч») на Гаваях (ним керує Національна дослідницька лабораторія оптичної та інфрачервоної астрономії Національного наукового фонду США — National Optical-Infrared Astronomy Research Laboratory, NOIRLab), вчені виявили незвичайне співвідношення хімічних елементів. Науковці вважають, що такий склад можуть мати лише рештки зорі першого покоління масою 300 сонячних, які залишилися після її вибуху.

Астрономи виявили бульбашку гарячого газу, що обертається навколо надмасивної чорної діри Молочного Шляху

22 вересня 2022

За допомогою Великої міліметрової/субміліметрової антени Атакама (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array, ALMA) астрономи помітили ознаки «гарячої цятки», що обертається навколо Стрільця A*, чорної діри в центрі нашої галактики. Знахідка допоможе науковцям краще зрозуміти загадкове та динамічне середовище нашої надмасивної чорної діри.

news 16 01 17mПобачив світ «Астрономічний календар. 2017» — щорічник, який багато років поспіль готує і видає Головна астрономічна обсерваторія НАН України. У 63-му випуску «Астрономічного календаря» подано відомості довідкового й інформаційного характеру про небесні світила та явища впродовж 2017 р., статті з актуальних проблем в астрономії, а також з історії астрономічної науки.

news 16 01 17v

На першій сторінці обкладинки — зображення ядра комети Чурюмова-Герасименко, отримане космічним апаратом «Розетта».

Кілька цитат з Передмови до Календаря:

«Довідкова частина Календаря містить: відомості про хронологію за найуживанішими календарями народів світу; основні характеристики Сонця, Землі, Місяця, планет; ефемериди Сонця, Місяця й планет; обставини видимості планет; планетні конфігурації, відомості про затемнення й покриття зір Місяцем та астероїдами, про метеорні потоки, яскраві та змінні зорі, туманності, зоряні скупчення, галактики; передбачення щодо повернення комет, які спостерігалися раніше; моменти входження Сонця та Місяця в знаки Зодіаку; довідник спостерігача; допоміжні таблиці для розрахунків й уточнення обставин астрономічних явищ на небосхилі; пояснення до табличної частини Календаря та ін.»;

«Інформаційна частина Календаря охоплює два розділи. У розділі «Події, явища, факти» вміщено статті про астроблеми на території України (А.П. Відьмаченко), про відкриття гравітаційних хвиль (В.І. Жданов), про перший штучний супутник Землі (О.С. Болтенко), про поясний час (К.М. Ненахова), а також про пам’ятні дати, пов’язані з видатними вченими-астрономами та з важливими для астрономії подіями й досягненнями космонавтики (Л.М. Свачій).»;

«Редколегія «Астрономічного календаря» висловлює щиру подяку всім авторам за підготовлені матеріали та звертається до читачів «Астрономічного календаря» і всіх, хто цікавиться астрономією, з проханням надсилати оригінальні матеріали для публікації майбутніх випусків Календаря на адресу: 03143, Київ, вул. Академіка Заболотного, 27 Головна астрономічна обсерваторія НАН України. Головному редакторові «Астрономічного календаря» проф. Відьмаченкові А.П.».

За інф. з видання «Астрономічний календар. 2017» підготував Іван Крячко